renommage de app en minwii (ça va tout péter…).
[minwii.git] / src / minwii / widgets / cursors.py
diff --git a/src/minwii/widgets/cursors.py b/src/minwii/widgets/cursors.py
new file mode 100755 (executable)
index 0000000..fa1f673
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,130 @@
+# -*- coding: utf-8 -*-
+"""
+Curseurs winwii
+
+$Id$
+$URL$
+"""
+
+import pygame
+import os
+from threading import Thread
+import time
+from eventutils import EventHandlerMixin, event_handler
+from itertools import cycle
+
+class WarpingCursor(pygame.sprite.DirtySprite, EventHandlerMixin):
+    '''
+    The class for animating the warping cursor
+    '''
+
+    @staticmethod
+    def _get_theme_images(name) :
+        basePath = os.path.abspath(__file__).split(os.path.sep)[:-1]
+        basePath.extend(['data', 'cursor'])
+        basePath.append(name)
+        basePath = os.path.sep.join(basePath)
+        images = [f for f in os.listdir(basePath) if os.path.splitext(f)[1] == '.png']
+        return basePath, images
+
+    
+    def __init__(self, theme='black-perforated', duration=100, blinkMode=True):
+        pygame.sprite.DirtySprite.__init__(self)
+        imagesPath, images = WarpingCursor._get_theme_images(theme)
+        flashImage = images.pop(images.index('flash.png'))
+        flashImagePath = os.path.sep.join([imagesPath, flashImage]) 
+        self.flashImage = pygame.image.load(flashImagePath).convert_alpha()
+        images.sort(lambda a, b : cmp(*[int(os.path.splitext(f)[0]) for f in [a, b]]))
+        
+        self.images = []
+        for img in images :
+            imagePath = os.path.sep.join([imagesPath, img])
+            img = pygame.image.load(imagePath).convert_alpha()
+            self.images.append(img)
+        
+        # assumes that all images have same dimensions
+        self.width = self.images[0].get_width()
+        self.height = self.images[0].get_height()
+        self.duration = duration
+        
+        self.image = self.images[0]
+        # workarround cursor alignement problem
+        pygame.event.set_blocked(pygame.MOUSEMOTION)
+        pygame.mouse.set_pos(pygame.mouse.get_pos())
+        pygame.event.set_allowed(pygame.MOUSEMOTION)
+        # ---
+        x, y = pygame.mouse.get_pos()
+        left = x - self.width / 2
+        top = y - self.height / 2
+        self.rect = pygame.Rect((left, top), (self.width, self.height))
+        
+        self.blinkMode = blinkMode
+        self._startBlink()
+    
+    def __del__(self) :
+        if hasattr(self, 'timer') :
+            try : self.timer.stop()
+            except : pass
+    
+    def _startBlink(self) :
+        if self.blinkMode :
+            self._blinking = True
+            self.iterator = self.iterImages()
+            self.timer = ForeverTimer(self.duration, self.loadNext)
+            self.timer.start()
+    
+    def _stopBlink(self) :
+        if self.blinkMode :
+            self.timer.stop()
+            
+    def iterImages(self) :
+        for img in cycle(self.images) :
+            yield img
+    
+    def loadNext(self) :
+        if self._blinking :
+            self.dirty = 1
+            self.image = self.iterator.next()
+    
+    @event_handler(pygame.MOUSEBUTTONDOWN)
+    def flashOn(self, event) :
+        self.dirty = 1
+        self._blinking = False
+        self.image = self.flashImage
+
+    @event_handler(pygame.MOUSEBUTTONUP)
+    def flashOff(self, event) :
+        self.dirty = 1
+        if self.blinkMode :
+            self._blinking = True
+        else :
+            self.image = self.images[0]
+    
+    @event_handler(pygame.MOUSEMOTION)
+    def move(self, event) :
+        self.dirty = 1
+        self.rect.move_ip(event.rel)
+    
+    def setPosition(self, pos) :
+        self.dirty = 1
+        x, y = pos
+        rx, ry = self.rect.centerx, self.rect.centery
+        self.rect.move_ip(x-rx, y-ry)
+
+
+class ForeverTimer(Thread) :
+    def __init__(self, duration, func, *args, **kw) :
+        Thread.__init__(self)
+        self.duration = duration / 1000.
+        self.func = func
+        self.args = args
+        self.kw = kw
+        self.running = True
+
+    def run(self) :
+        while self.running :
+            self.func(*self.args, **self.kw)
+            time.sleep(self.duration)
+    
+    def stop(self) :
+        self.running = False
\ No newline at end of file